Hur väljer du ditt nästa kafé, restaurang eller hantverkare? Ofta är det recensioner som vägleder oss. Recensioner spelar en avgörande roll i dagens digitala samhälle, konsumenter litar allt mer på andra människors erfarenheter för att fatta ett beslut.
91% av 18 - 34 åringar litar lika mycket på recensioner på nätet som personliga rekommendationer. Här kommer några av de främsta anledningarna till varför recensioner är extra viktigt:
Recensioner bidrar till att företag syns bättre i sökmotorer som exempelvis Google. Speciellt hos lokala företag, t.ex hantverkare eller restauranger, detta gör att företag med fler och högre recensioner hamnar högre upp på listan. Recensioner är även viktiga på plattformar som Facebook och Reco. Företag med många positiva recensioner signalerar trovärdighet till en potentiell kund.
Recensioner har blivit ungefär som personliga rekommendationer och ger potentiella kunder en inblick i vad de kan förvänta sig av ett företag innan de väl tar ett beslut. Ett företag som konsekvent får positiva recensioner uppfattas som pålitligt och engagerat i att erbjuda hög kvalitet men också kundfokus.
Innan en potentiell kund investerar varken tid eller pengar i ett företag så vänder de sig ofta till recensioner för att se vad andra upplevde. Nästan 70% av köpare uppger att recensioner påverkar deras beslut. En produkt eller tjänst som har många positiva omdömen skapar trygghet hos kunden och gör att fler väljer just det företaget, vilket i sin tur leder till ännu fler recensioner.
Tänk dig själv om du måste hitta exempelvis en ny frisör och då har du hittat två som ser intressanta ut. Denna ena har 100 + recensioner med 4.9 stjärnor av 5 medan den andra har 10 recensioner med 2 stjärnor. Vilken hade du valt?
Recensioner ger företag en direkt insikt i vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Återkommande problem i feedbacken (t.ex lång väntetid, bristande kundservice) kan avslöja områden som måste förbättras för att få en ännu bättre service. Däremot ger också positiva recensioner en inblick i vad som fungerar väldigt bra, dessa styrkor skulle exempelvis kunna användas i marknadsföringen.
Genom att aktivt svara på recensioner oavsett om de är positiva eller negativa, visar andra att företaget bryr sig om sina kunder och deras åsikter. Detta skapar en känsla av uppskattning hos kunden. Kunder som ser att företaget tar till sig feedbacken och agerar på den är mer benägna att fortsätta använda deras tjänster eller köpa deras produkter.
Recensioner ger också en snabb överblick över hur ett företag står sig i förhållande till sina konkurrenter. Ett företag med högre betyg och fler recensioner upplevs ofta som det självklara valet, vilket ger en konkurrensfördel. Genom att kontinuerligt arbeta med att förbättra sina recensioner ökar de chansen att vinna över nya kunder från konkurrenterna.
Recensioner är en kraftfull resurs för företag. De hjälper inte bara att locka nya kunder, utan fungerar även som ett verktyg för att förbättra verksamheten. Fler positiva recensioner leder till fler kunder vilket i sin tur leder till fler positiva recensioner och så vidare. Detta är varför du som företagare måste ta vara på resursen som är recensioner.
Om du tycker att det känns för överväldigande att göra allt själv, så hjälper vi på Fahnehielm406 dig att skapa en professionell och användarvänlig hemsida som ökar din synlighet och lockar nya kunder. Hör av dig här eller läs mer om våra tjänster här.
Hoppas vi hörs! 🙂